Mezőgazdasági gumiabroncs kisokos

2021. április 26.

A mezőgazdasági gumiabroncsoknak teljesen más követelményeknek kell megfelelniük, mint a személygépjárművekre tervezett termékeknek. Mivel Magyarországon a lakosság egy komoly részének jelent megélhetést a földeken való munka, így a megfelelő gumik kiválasztása és azok kezelése létfontosságú.

De figyelemmel kell ma már lenni az európai uniós előírásokra is, melyek számos paramétert megszabnak a környezetvédelmi megfontolások miatt.

Ebben a cikkben azokat a tudnivalókat szedtük össze, melyek a mezőgazdasági gumiabroncsokhoz kötődnek.

Az abroncsokon található jelölések

A mezőgazdasági gumikon számos olyan jelöléssel találkozhatunk, melyek a gépkocsiknál általában nem használatosak. Ezek segítenek kiválasztani az ideális terméket, de megkötéseket is mutatnak, emiatt nem szabad figyelmen kívül hagyni őket.

A legfontosabbak az abroncs méretéhez kötődő jelölések, mint például a gumi szélessége, az oldalfal magassága vagy a felni átmérője. Ezekről korábban már egy külön cikket írtunk, mely itt olvasható: https://www.gepkozvetito.hu/traktor-gumiabroncsok-jelolesei/

Ezeken kívül szinte a végtelenségig lehetne sorolni, mennyi mindent rásüthetnek a gumik oldalfalára, de a következőkkel még Magyarországon is gyakran lehet találkozni:

3PMSF: Az úgynevezett three-peak mountain snowflake jelölés egy hármas hegycsúcsba rajzolt hópelyhet jelöl, amelyet eredetileg a téligumikra nyomtak. Ma már azokon a négyévszakos abroncsokon is feltűnhet, melyek teljesítik a téli tesztek szigorú kritériumait. Emiatt nem jelenthető ki, hogy az összes ilyen gumi téliguminak minősül.

TL vagy Tubeless: tömlő nélküli abroncs. Alapszabályként ezt a jelölést akkor kell feltüntetni a gumin, ha nincs szükség tömlőt szerelni bele. Amennyiben nincs rajta a TL pecsét vagy helyette a TT (Tube Type, tömlővel szerelt) látható, akkor gumitömlőt kell használni. Sajnos azonban egyes gyártók ezeket az alapelveket nem mindig tartják be, így érdemes megnézni a termék leírását a pontos infókért.

M+S vagy Mud + Snow: A sáros és havas felületekre is felhasználható abroncsok jelölése. Jellemzőjük a mélyebb, lefelé keskenyedő profil és egyedi mintázat.

CHO (Cyclic Harvesting Operation): A kombájnoknál használják, erre utal a harvesting angol szó, ami magyarul aratást jelent. A kombájnok tengelyeire nehezedő terhelés akár kétszeres is lehet, amikor a magtartály tele van. A CHO abroncsok típustól függően akár 10-15 km/h-ás sebességgel is képesek hordani ezt az extra súlyt anélkül, hogy növelni kellene a bennük található levegő nyomását. Az ilyen gumik kíméletesebbek a talajhoz és mivel nedves talajon is használhatók, ezért kiterjeszthetik az aratási szezont.

IF: A rugalmasabb oldalfal miatt az ilyen abroncsok jobban tapadnak az úthoz és más felületekhez.

NHS (Not for Highway Service): A külföldről érkező abroncsokon szokták feltüntetni, Magyarországon a mezőgazdasági gépek amúgy sem közlekednek nagy sebességű utakon. A jelölés arra figyelmeztet, hogy az ilyen gumikat farmokra, off-road felhasználásra, mezőgazdasági és ipari munkálatokra készítették. Nem képesek elviselni a nagy sebességű utak keltette hő- és másféle hatásokat.

ROBUST: A Bridgestone szokta használni, az ilyen abroncsok a korábbi termékeknél komolyabb terhelést képesek elviselni, ezért ideálisak a nagyobb súlyok hordozására.

Ply-érték: Hogy az abroncsok még nagyobb teherbírásúak legyenek, a gyártók több szövet- vagy más anyagréteget használnak a sajtolásukkor. Ezeket mindig párban adják hozzá, száliránnyal egymásra merőlegesen. Korábban nagy összevisszaság volt a Ply (réteg) értékeknél, mivel sokféle vászon- és szálvastagságot használtak, ezért megalkottak egy egységes rendszert. Ennél a B jelenti a 4 Ply értéket, ahol az abroncs maximum 240 kPa nyomást bír el. Ezt követi a C, D, E és F jelölés, 6, 8, 10 és 12 Ply-vel, illetve 350 kPa, 450 kPa, 550 kPa és 650 kPa nyomásértékekkel.

R-érték: Ez a szám jelzi a rendeltetésszerű használatot, melyet szintén a gumiabroncs oldalfalába préselnek. Az R-1 az általános termőföldi használat, ilyenkor a futófelületen ék alakú barázdák találhatók. Az R-2 a nedves talajra való, például rizsföldekre, ilyenkor a futófelület kétszer olyan mély, mint az R-1 változatoknál. A két típus között helyezkedik el az R-1W, ennél az R-1 típusnál mintegy 25%-kal mélyebb barázdák találhatók meg, és kissé nedves talajra való. Az R-3 abroncs futófelülete gyémántmintázatú, és gyepen használható, például tereprendezéseknél. Az R-4 típusnál pedig szűkebbek a barázdák közötti részek, így olyan munkagépekre való, mint a kotrógépek, ahol sokszor elpörög a kerék, ezért fontos a speciális gumi.

Amennyiben új mezőgazdasági gépet vásárolunk, az vadiúj abroncsokkal érkezik hozzánk. Az elhasználódásukkor érdemes a gyártó által előírt típusú, méretű és felhasználási területű abroncsokat választani, hiszen ezekkel garantálható csak az eszköz megfelelő teljesítménye. A gyengébb minőségű gumik kihathatnak a biztonságos gépkezelésre, a munkaidő hosszára, a fogyasztási adatokra, a talajt érő nyomásra és a fékezési képességekre is.

← Vissza a blog-ra