Traktor gumiabroncsok jelölései

2020. április 2.

A traktorok gumiabroncsai számos jelölést tartalmaznak, melyek adatokat szolgáltatnak a gyártás idejéről, a felhasználási módról és a teherbírási képességekről. Ezeket fontos megismerni, hogy a mezőgazdasági gépünk számára mindig az ideális gumit választhassuk, és ne essen ki a munkából semmilyen meghibásodás miatt. Ebben a bejegyzésben áttekintjük, milyen jelölések találhatók a traktorokra szánt gumikon.

Méret és indexek

Az abroncs oldalába kötelezően belesütik a méretet, melynek formátuma ehhez hasonló: 420/85R28. Itt az első szám mindig a gumi szélessége, melybe az oldalfalat is bele kell számolni. 420-as jelölésnél a szélesség 420 mm. A második szám az oldalfal magassága, amely radiál gumiknál százalékos érték. A 420/85 azt jelenti, hogy az oldalfal magassága a 420 mm 85%-a, azaz 357 mm.

Az R a radiál típusú abroncsokat jelöli, a D pedig a diagonált. A személyautóknál már majdnem kizárólagosan radiál gumikat használunk, a nagyobb gépeknél viszont a diagonált kapják a földmunkagépek, míg a radiált a modern traktorok. Az R vagy D mögött lévő szám pedig a felni átmérője, colban megadva, 1 col = 25,4 mm.

A méret jelölése mellett a teherbírást és a maximális sebességet is jelölni szokták. A sebességjelölés alapja az ETRTO szabvány szerinti speed index (SI), ahol a traktorokon és mezőgazdasági járműveken használt jelölések általában ezek közül kerülnek ki: A1: 5 km/h, A2: 10 km/h, A3: 15 km/h, A4: 20 km/h, A5: 25 km/h, A6: 30 km/h, A7: 35 km/h, A8: 40 km/h, B: 50 km/h, C: 60 km/h, D: 65 km/h. A legutolsó kategória egyébként a ZR, mely 240 km/h-nál nagyobb sebességet is elbír.

A terhelést pedig a gumiabroncs terhelési index nevű táblázatból lehet kiolvasni, ahol a Load Index (LI) oszlop tartalmazza a jelöléseket, a mellette lévő érték pedig a teherbírást. Itt az LO 45 kg teherbírást jelent, míg egy L108 már 1000 kg-ot, az L199 pedig már akár 13600 kg-ot.

A teherbírást és maximális sebességet egymást követően tüntetik fel, például egy 140D abroncs max. 2500 kg-ot bír el, 65 km/h-ás maximális sebességgel. A számsor végén szerepelhet még a TL vagy a TT kód, a TL a tubeless, tömlő nélküli, míg a TT a tube type, a tömlővel szerelt változat.

Egyéb jelölések

A gyártók a méreten és a különféle indexeken kívül további jelöléseket is használnak, melyekkel még teljesebb kép kapható az abroncs teherbírásáról. Az IF (Increased Flexion, megnövelt rugalmassággal rendelkező abroncs) és a VF (Very High Flexion, nagyon nagy rugalmassággal rendelkező abroncs) rövidítések arra utalnak, hogy a gumik nagy sebességeknél is bírják a nehéz tömegek hordozását.

Jellemzően ilyenek a modern John Deere és hasonló traktorok, melyekkel már a személyautókat megközelítő sebességgel lehet nagy terheket mozgatni. Ehhez szükséges, hogy az abroncs se legyen túl kemény, hanem a megfelelő rugalmasságával nyelje el az úthibákat.

A bekattanási nyomást egy gumi keresztmetszetbe rajzolt értékkel szoktál jelölni, ez azt mutatja, hogy a gumi szerelésekor mekkora nyomásra lehet felfújni az abroncsot. Ennél az értéknél a gumi pereme már a helyére ugrik, és utána lehet felfújni teljes keménységre.

← Vissza a blog-ra