Mit kell tudni a traktorgumikról?

2020. április 2.

A jó minőségű traktorgumik ára jelentős tétel, melyet akkor használunk ki megfelelően, ha nem hagyjuk idő előtt tökre menni. Ehhez ismernünk kell az abroncsok működését, a rajtuk lévő jelzéseket, és a megfelelő felhasználásukat. Ebben a bejegyzésben alapvető információkat gyűjtöttünk össze a mezőgazdasági abroncsokról.

Abroncs szélessége és teherbírása

A gumiabroncs egyik legfontosabb tulajdonsága a szélessége, mivel ezen múlik a teherbíró képessége. Ezt az adatot az oldalfal magasságával együtt az abroncs oldalába is égetik, így bármikor leolvasható.

A szélességet és magasságot radiál gumiknál úgy jelölik, hogy az első értéket milliméterben adják meg, ezután következik az R (radiál jelölés), majd a magasság százalékos aránya a szélességhez viszonyítva. Diagonál gumiknál mindkét méretet milliméterben tüntetik fel, kötőjellel elválasztva.

A szélesebb gumik nagyobb terheket képesek megmozgatni, és a teherbírás ugyanígy aránylik az oldalfal magasságához is. A modern John Deere és hasonló traktoroknál már szélesebb abroncsokkal találkozni, mint a régebbi mezőgazdasági járműveknél.

Napjainkban pedig egyre gyakoribbak az alacsony profilú gumik, mivel az egyre növekvő terheket csak ezekkel lehet biztonságosan mozgatni. Az abroncsok szélessége már régóta kihasználta azt a maximumot, amelyet a gépek felépítése még lehetővé tett, így a profilokkal lehetett megoldani a megnövelt teherbírást. Ma már a normál profilú, 80-as abroncsok mellett sokan keresik a 70-es és 60-as abroncsokat is.

Abroncs cseréje és guminyomás

Bár csábító lehet minél jobban kihasználni az adott garnitúrát, a felmérések jelentős összefüggést mutatnak a gumi kopása és a költségek növekedése között. Amennyiben a guminyomás megfelelő, az abroncs bordázata egyenletesen kopik. Az elhasználódással arányosan növekszik azon esetek száma, amikor a kerék megcsúszik vagy elpörög, melyet az automatika csak részben tud ellensúlyozni.

Az 50%-os kopottságnál már a teljesítmény 10%-a is veszendőbe mehet, 75%-os elhasználódottságnál pedig nem érdemes tovább használni az adott szettet, mert túl nagy lesz a veszteség.

Fontos az előírt guminyomás betartása. Az alul fújt abroncs jobban kopik, megnő a szerkezeti károsodás veszélye, és csökken a teljesítménye. A túl fújt gumiknál viszont a középvonal kopik erősebben, sokkal rosszabbá válik a rugózás, lecsökken a vonóerő, és megemelkedik az üzemanyagfogyasztás.

Egyéb tulajdonságok

A fentieken túl számos egyéb tulajdonsága is van az abroncsoknak, amelyet érdemes ellenőrizni a vásárlás előtt. A munka szempontjából elsődleges a terhelhetőség és a kapaszkodóképesség, az olcsóbb márkáknál gyakran ezek az értékek rosszabbak. A fékút szintén fontos, főleg, ha sokat közlekedünk közutakon, míg a menetzaj a munkavédelem miatt kap kiemelt szerepet. A munkatársak nagy zajterhelése hosszabb távon egészségügyi problémákat jelenthet, a kieső munkaerő pedig megoldandó feladat elé állítja a munkaszervezést.

A karbantartás szempontjából a könnyű szerelhetőség segíti elő a munkát, és az öntisztulásra képes gumik a telephely takarítását segíthetik elő. A környezetvédelmi előírások miatt szintén előtérbe kerül a felelős gazdálkodás, melyekben a gumiabroncsok is szerepet játszanak. A talajkímélő kivitel, a minél kevésbé tömörítő felhasználás mind olyan dolog, amelyre nekünk is oda kell figyelnünk.

← Vissza a blog-ra