A John Deere 8000-es széria története

2020. augusztus 13.

A John Deere 8000-es szériába tartozó munkagépek a termékpaletta legerősebbei közé tartoznak, professzionális tervezésüknek köszönhetően soha nem látott ár/érték arány érhető el a használatukkal. De mi vezetett a kifejlesztésükhöz, és mióta vannak velünk? A John Deere vállalat magazinja, a John Deere Journal pont ezt mutatta be egyik legújabb cikkében.

A 8000-es széria születése

1976 és 1981 között a Deere & Company több mint 1,5 milliárd amerikai dollárt költött a fejlesztésekre, a vállalat addigi történetében példátlan módon. Ennek többsége az Iowa államban található traktorgyárat húzta fel, mely 1981-ban nyitotta meg kapuit és napi 225 traktort szereltek benne össze a munkások.

Ez a modern gyár már úgy készült, hogy teljesen kihasználta a számítógépes tervezés és gyártás előnyeit, ami akkor még inkább sci-finek tűnt, mint megszokott döntésnek. A megnyitást követően azonban eljött az amerikai sajtóban csak Farm Crisis-nek nevezett mezőgazdasági hanyatlás, amikor drasztikusan estek a földárak, hatalmas terménykészletek halmozódtak fel, az export pedig a Szovjetunió embargója miatt összeomlott. A helyzet olyan súlyos volt, hogy az USÁ-ban tömegesen dőltek be a farmerek hitelei, akik elvesztették minden vagyonukat.

A John Deere traktorgyára ekkoriban már csak napi 15 traktort szerelt össze, de abból is 12-13 darabot a vállalat a későbbi értékesítésre raktározott el. A mérnökök már ekkor dolgoztak a következő generációs traktor dizájnon, de a válság miatt korlátozott lehetőségeik voltak.

A Deere & Co ekkorra már sikerrel alkalmazta a moduláris felépítés elvét a kisebb traktorokon, de a szűkebbé váló sorközök gondot okoztak a nagyobb traktorok számára. Ezen a problémán gondolkodott a cég tervezőmérnöke, Terrill Woods is, miközben 1987. márciusában Amerikából Franciaországba repült. Az utazás hosszúra nyúlt és közben terveket készített egy kisebb darab papírra. Éjjel sem tudott aludni, és ekkor jutott eszébe egy újfajta váltó, mely kisebb helyet igényelt, illetve a motor sokkal magasabbra emelése az első kerék felett.

Másnap megmutatta ötleteit kollégájának, Lyle Madsennek, aki a hajtásláncokkal foglalkozott és ő is hozzátette a saját tudását a projekthez. Az egész koncepciót visszavitték a főhadiszállásra, majd míg a mindennapi munka során az előre meghatározott feladatokon dolgoztak, elkerítettek egy kis területet a koncepciójuk próbálgatásához.

1989-ben a projekt átkerült Arizonába tesztelésre, és ekkor készültek azok a híres képek, ahol a traktor nyolcas alakzatot rajzolt a haladásával a tarlóba, így bizonyítva korábban soha nem látott fordulékonyságát. A széria bevezetése pedig pont egybe esett a recessziót követő talpra állással, így az elmúlt 30 évben folyamatosan megújulva, ma már egy kiterjedt modellcsalád viseli a 8000-es széria nevét.

← Vissza a blog-ra