Hogyan kell tömlővel ellátott mezőgazdasági abroncsot szerelni?

2020. április 2.

Nagyon sok traktor, mezőgazdasági jármű vagy más kategóriába tartozó gép fut olyan kerekekkel, melyek tömlővel vannak ellátva. Ezek defektjekor sokszor nincs lehetőség szervizbe vinni a gumit, hanem a helyszínen kell megfoltozni. Ebben a bejegyzésben azt tekintjük át, hogyan lehet le- és felszerelni egy mezőgazdasági abroncsot.

Tömlő eltávolítása

A tömlő eltávolításához első körben leszereljük a kereket, majd egy sík felületre fektetjük. Az abroncsot úgy helyezzük el, hogy ne billegjen, előtte eltávolítunk minden zavaró dolgot a területről. A tömlő szelepéből kicsavarjuk a szeleptűt, és megvárjuk, míg a gumi teljesen leereszt. Ha a szelep nem alulra került, akkor a kereket átfordítjuk.

A leeresztett kerék peremét egy célszerszám segítségével lenyomjuk a mélyágyba, majd átfordítjuk, hogy a szelep felülre kerüljön. A szelepet kiemeljük a furatán, majd a gumi peremét ezen az oldalon is lenyomjuk. A szabaddá vált peremet és a pántszarvat bekenjük szerelőpasztával, majd két szerelővas segítségével átmozgatjuk a gumi peremét a pántszarvon. Miután sikerült, az első szerelővasat tartva, a másodikkal az eredeti helyétől kisebb távolságra újabb fogást veszünk, és a gumi peremét újra átemeljük a szarvon.

A szerelővasakat cserélgetve újra és újra kipattintjuk a perem egy részét, míg körbe nem érünk a kerületén. Ekkor az abroncsot az egyik oldalán megemeljük, és alá teszünk egy távtartót. Ezzel eltávolodik a talajtól, és a köpenyt felemelve hozzáférhetünk a tömlőhöz. Ez utóbbit mindig a szelepnél elkezdve szedjük ki, hogy a szelep ne szakadjon ki az anyagából.

Amennyiben a felnire új gumi kerül, akkor a köpeny eltávolítása után élére állítjuk a kereket, majd óvatos mozdulatokkal lefejtjük róla. A folyamat végéhez közeledve figyelni kell, mivel a felni a súlyánál fogva kizuhanhat a gumiból!

Tömlő visszahelyezése

Ha a gumit teljesen eltávolítottuk a felniről, akkor első lépés a régi vagy új gumi visszaszerelése. Ehhez először átvizsgáljuk a pántot, és drótkefével lekefélünk róla mindenféle szennyeződést, rozsdát vagy idegen anyagot.

Ezután a szerelőpasztával bekent felnit úgy fektetjük le, hogy a szelepfurat felül legyen. A gumiabroncsot ráfektetjük a pántra, hogy a szelep felőli oldalon a pánt szerelőágyába kerüljön. Amint ez megvan, a tömlőt beillesztjük a helyére, és átdugjuk a szelepet a furaton.

A gumitömlőbe annyi levegőt fújunk, hogy már legyen tartása, utána pedig az alsó peremet a két szerelővas segítségével átemeljük a pántszarvon. Végül átbillentjük a peremet az egész kerék kerületén, újra és újra kicsit fogásokat véve. A szerelővasakat folyamatosan váltogatjuk, amíg az egyik tartja a peremet, addig a másikat arrébb téve emeljük át a perem újabb részét.

Az abroncs felfújását úgy végezzük el, hogy megfelelő távolságot tartunk a keréktől. A fújás során a peremek a helyükre kerülnek, de ilyenkor nagy erők dolgoznak, így sérülésveszély léphet fel. Csak akkor végezhetjük el a kerék le- és felszerelését, ha rendelkezünk a megfelelő képesítéssel és ismeretekkel, és tisztában vagyunk a veszélyforrásokkal. Nem megfelelő munkavégzés esetén súlyosan meg is sérülhetünk!

← Vissza a blog-ra