Milyen részekkel rendelkezik egy traktor?

2020. június 15.

A traktorok olyan mezőgazdasági gépek, melyek beépített erőforrással (motorral) rendelkeznek, és ennek segítségével képesek vonóerőt kifejteni, vagy energiát szolgáltatni más eszközök számára. Egy John Deere vagy más, modern traktor nagyon sok kisebb-nagyobb részegységből áll, a legfontosabbak közül válogattunk ebben a bejegyzésben.

Akkumulátor

Az akkumulátor olyan főegység, mely a rákapcsolt töltést vegyi energiává alakítja, majd amikor szükség van rá, akkor visszaalakítja és megbízhatóan kiszolgálja a fogyasztónak. A traktoroknál napjainkig a hagyományos savas aksikat használják, ezek hosszú élettartammal és a többi típushoz képest kedvező árral rendelkeznek.

Az akkumulátor cellákból áll, mindegyik cella névleges feszültsége 2 Volt. A műanyag házba helyezett cellák adják ki magát az eszközt, amely egy negatív és egy pozitív kivezetést is tartalmaz. A traktorok akkumulátorában található ólom jelentős tömeget tesz ki, így két strapabíró fogantyúval lehet mozgatni ezt az energiatároló egységet.

Az aksiban lévő folyadék párolog, utántöltéséről desztillált vízzel lehet gondoskodni. Ha az akkumulátor lemerült, akkor pedig töltőegységhez kell csatlakoztatni. Ez a gép gondoskodik ugyanis a megfelelő energiamennyiség visszapótlásáról, ha a generátor valamilyen oknál fogva ezt nem tette meg, vagy az akku hosszabb ideig nem volt használva, illetve, amennyiben a traktor elektromos eszközeit üzemeltettük róla.

Generátor

A generátor a mozgási energiából állít elő egyenáramot vagy váltakozó áramot. A régebbi generátorok egyenáramot biztosítottak, a modernebbek viszont már váltakozó áramot termelnek.

A létrejövő feszültség mértéke függ a motor fordulatszámától, magasabb fordulaton nagyobb a feszültség is. Ennek változására azonban érzékenyek a traktor fogyasztói, ezért feszültségszabályozó beiktatásával biztosítható a megfelelő feszültség elérése. Ez az apró eszköz ma már a generátor része.

Hűtőrendszer

A hűtőrendszer kettős céllal rendelkezik. Elsődleges feladata, hogy a motorban keletkező hő egy részének elvezetésével megóvja ennek a főalkatrésznek az épségét. Másodlagos feladata az üzemi hőmérséklet beállítása, mivel ezen a hőfokon üzemel a leggazdaságosabban a traktor.

A kisebb traktorok rendelkezhetnek levegőhűtéssel, melyek onnan ismerhetők fel, hogy a motoron nagyméretű bordák találhatók. Ezek nagyobb felületet jelentenek a levegővel való érintkezés során, így a hűtés hatékonyabb.

Nagyobb teljesítményű traktoroknál már nem elegendő a levegő a keletkező hő elvezetéséhez, ezeknél vízhűtést alkalmaznak. Ilyenkor egy szivattyú keringteti a folyadékot a rendszerben, mely a motornál felveszi a hőt, míg a hűtőben pedig leadja azt.

A vízhűtéssel működő traktoroknál beszerelésre kerül egy hőfok-ellenőrző műszer, mellyel a hűtővíz hőmérséklete megismerhető. A traktor folyamatos erőlködése során előfordulhat, hogy a hűtővíz felforr, ilyenkor csökkenteni kell a terhelést, és alapjáraton üzemeltetni a gépet. A kevesebb termelődő hő hatására a ventilátor sikeresen visszahűti a vízhőfokot az üzemi hőmérsékletére, és a munka folytatható.

← Vissza a blog-ra