Hogyan jutott el a John Deere a mai, modern traktorokig?

2021. január 3.

A John Deere márkanév mára már egyet jelent az innovációval, a folyamatos fejlődéssel és a professzionális gépekkel. Nem csak a mezőgazdaság területén van ez így, hanem a földmunkáknál, az erdőgazdálkodásban, az építőiparban és más területeken is.

A mai gépek közös ősei azok a traktorok voltak, melyeket még az 1800-as évek végén fejlesztettek ki, s akkori sikerükkel megalapozták a Deere & Company vállalat vezető helyét. Ebben a cikkben olyan gépeket nézünk át, melyek az elsők között készültek el a cég műhelyeiben.

A háromkerekű traktortól a mai modern gépekig

A John Deere 1911-ben vásárolta fel Joseph Dain gépgyárát, az idősödő tervezőt pedig felkérték egy saját traktor megtervezéséhez. A hátul egy kerékkel rendelkező modell jóval túlmutatott a korán és 1917-re lett kész a gyártásra. Az új erőgépet azonban 100 elkészült darab után, 1919-ben levették a kínálatból, mivel duplájába került az újonnan átvett Waterloo Boy modellnek, ráadásul a tervezője is elhunyt.

A Waterloo Boy-t John Froelich alkotta meg, aki már az 1890-es évektől hasonló gépekkel kísérletezett. A traktorja nagy sikernek örvendett, mire a Deere & Company is felfigyelt, és 1918-ban felvásárolta a konkurensét. A népszerű modell gyártását egészen 1923-ig a kínálatában tartotta.

Az 1920-as években komoly visszaesés sújtotta az amerikai mezőgazdasági szektort, a John Deere vállalat ennek ellenére egy új traktor, a Model D kifejlesztése mellett döntött. Ezt 1923-tól egészen 1953-ig árulták, miközben jelentősen átalakították. Az első változat még fémkereket kapott, melyen kampószerű fogak gondoskodtak a földeken való haladásról.

Mivel kemény felületeken nem tudott komoly munkát kifejteni, ezért az új változat már gumival ellátott kerekeket kapott és továbbfejlesztették a motorját is.

Az 1930-as években a John Deere betört az úgynevezett rowcrop piacra. Ez a kifejezés olyan növényeket jelent, melyeket sorokba ültetnek és gépekkel művelnek meg. Ide tartozik a napraforgó, a kanola, a bab, a borsó, a len, a gyapot, a szója, a cukorrépa, de a burgonya is.

Model A nevű háromkerekű traktorja hatalmas siker lett, több mint 300000-es darabszámban készült az 1950-es évekig. A vállalat kihozta a rövidebb, Model B nevű változatát, mely a kisebb gazdaságok számára is elérhetővé tette a gépesítést.

Bár a Nagy gazdasági világválság majdnem csődbe vitte a Deere & Company-t, az utána következő fellendülésből a cég is nagyot profitált. Addigra világossá vált, hogy traktorok nélkül nem lehet mezőgazdasággal foglalkozni, a farmerek pedig tömegesen cserélték le a lovakat. A John Deere nyakára két vállalat is feljött, a Farmall és a Ferguson szintén ezeket a gazdálkodókat célozta.

1937-ben a John Deere-hez szerződött a híres tervező, Henry Dreyfuss, aki kialakította a cég ma is érvényes arculati elemeit. Dreyfuss olyannyira komolyan vette a feladatát, hogy megtanultak a traktorok vezetését, és sokszor részt vett a munkákban is. Az átalakított kinézetett először a Model A és Model B gépek kapták meg.

Az 1950-es évek már a dízelüzemű traktorokról szóltak, a Deere & Company is ekkor jött ki az első ilyen modelljével. A folyamatos fejlesztés miatt egyre érkeztek az új mezőgazdasági gépek, 1960-ra pedig a biztonsági megfontolások kerültek a célkeresztbe. A vállalat úttörő szerepet játszott a felborulás utáni védelem kidolgozásában, megalkotva a Roll-Guard technológiát.

A biztonságot szem előtt tartva, a fejlesztési és tesztelési adatokat felajánlotta a versenytársaknak, a farmereket pedig nagyon olcsó árakkal ösztönözte arra, hogy a régi traktorjaikat is biztonságosabbá tegyék vele.

A Deere & Company az 1970-es és 1980-as években összesen 74 féle traktort dobott piacra, miközben számos versenytársa bedőlt az iparági recesszió miatt. A folyamatos fejlesztés hatására nőtt a leadott teljesítmény és a nyomaték, jobb lett az irányíthatóság, a gazdák pedig nagyobb termelékenységet érhettek el.

Az innováció az 1990-es és 2000-es években is folytatódott, miközben a mezőgazdaság jelentős mértékben átalakult. Megjelentek az okoseszközök, melyeknél a John Deere a világ egyik vezető tudásközpontjává vált.

Napjainkban olyan technológiák tartoznak hozzá, mint például a AutoPath, mely az ültetéskor pontosan rögzíti a sorok menetét, ezzel lehetővé teszi a permetezés és más földmunkák hatékony elvégzését, miközben minimálisra csökken az eltaposott növények mennyisége.

A vállalat nemrég felvásárolta a Harvest Profitot, ami a helyi sajátosságok figyelembe vételével képes előre jelezni a megtérülést, nyomon következők vele a költségek, a bevételek és más mutatók. A Deere & Company emellett tevékenyen részt vesz más szervezetek munkájában is, a National Black Growers Councillel és a Thurgood Marshall Funddel például az afroamerikai farmerek életkörülményeit javítják, hogy megőrizhessék közösségük értékeit a ritkán lakott amerikai területeken.

Az ilyen kezdeményezések is jól mutatják a John Deere 21. századi célkitűzéseit, miközben folyamatosan fejleszti a mezőgazdasági megoldásokat, gondot visel a gazdálkodókra is.

← Vissza a blog-ra